Jaké zboží nelze vrátit?
I v dnešní době existuje zboží, které po zakoupení prostě nemůžete vrátit a to ani ve lhůtě 14 dnů. Existují výjimky, se kterými prostě nic nezmůžete. Pokud navíc nakupujete přes e-shopy, často se stává, že nemůžete vrátit ani lístky na koncert nebo záclony, které jste si nechali ušít na míru. Možná to někomu přijde dost hloupé, ale bohužel je tomu tak.
Samotný zákon říká, že každý spotřebitel může zboží vrátit do 14 dnů a to bez udání důvodu, ale vyjmenovává i několik situací, kdy prostě od smlouvy odstoupit nelze.
Odstoupit není možné, pokud se například jedná o zboží, které bylo upraveno na míru nebo se jedná o hygienické potřeby, které se prodávají v zataveném obalu, a byly již rozbaleny. Asi vás nepřekvapí, že takový zubní kartáček, který byl již rozbalený, prostě neprodáte, i kdybyste se stavěli třeba na hlavu. Nikdo takové zboží prostě nekoupí. Je to opravdu velmi nehygienické.
Zákon právě kvůli takovýmto situacím ochraňuje podnikatele před těmito zákazníky, kteří si nákup předem dostatečně nepromyslí.
Stejné pravidlo patří například i pro zboží jako jsou potraviny nebo květiny.
Vrátit nemůžete dokonce ani CD nebo DVD s hudbou či filmy, pokud je porušen jejich původní obal. Důvodem není to, že by se neprodali, ale ochrana autorských práv.
Již výše jsme zmiňovali vstupenky na koncerty nebo jiné kulturní akce. Bohužel ani v těchto případech není akceptovatelné odstoupení zákazníka od smlouvy.
Malinko jinak je tomu ale u některých služeb. Pokud si totiž objednáte přes internet nebo telefonicky nějaké ty služby a to mimo prostory obchodu, neměly by být poskytovány dříve, než uplyne 14 denní lhůta.
Pozor! To, že není možnost odstoupit od smlouvy, ještě neznamená, že nemůžete věc reklamovat. Do dvou let totiž máte právo z vadného plnění. Primárním nárokem je ale bezplatná oprava, bohužel nikoliv vrácení peněz.
Je proto dobré vždy si předem dobře rozmyslet, co chcete zakoupit